Conversion Page Conversion Page Conversion Page Conversion Page Conversion Page

Vanliga frågor

Det är enkelt att använda Lyca Mobile. Klicka på någon av frågorna för mer information.

Påladdning

Hur kan jag starta en automatisk påfyllning för när mitt saldo blir lågt?

Du kan starta en automatisk påfyllning på vår hemsida när du tankar ditt SIM eller genom att ringa till kundtjänst om ditt Lyca Mobile nummer är registrerat.

Jag har ändrat faktureringsadress . Hur kan jag uppdatera?

Eftersom att Lyca Mobile i dagsläget inte erbjuder fakturor så ska du inte behöva uppdatera din faktureringsadress. Om en betalning inte skulle gå igeom pga ny adress, behäver du lägga en ny beställning på paketet från vår hemsida.

Jag kan inte gör en påladdning på nätet och sidan ger ett felmeddelande. Vad ska jag göra?

Vi rekommenderar att du använder Google Chrome eller Internet Explorer. Undvik att använda andra webbläsare som Firefox, Safari eller Opera. Om problemet kvarstår, prova rensa historiken och kakor, starta en ny sida och prova en gång till. Fungerar det fortfarande inte, kontakta kundtjänst genom att ringa 3332 från din Lyca Mobile.

Hur gör jag en påladdning med ett betalkort?

Du kan fylla på med hjälp av ett betalkort på nätet. När kortet är registrerat kan du helt enkelt ringa 3332 och toppa upp med hjälp av kundtjänst.
Nätverks förbindelse

Mitt SIM-kort fungerar inte i en specifik handenhet , men det gör andra SIM-kort. Varför är det så?

Eftersom SIM inte fungerar i telefonen medan andra SIM-kort är, kan det vara ett problem med din telefonoperatör; eller så mobiltelefonen kan operatörslåst, detta betyder att den endast accepterar SIM-kort från en viss telefonoperatör. Kontakta din telefonåterförsäljare för mer hjälp.

Mitt SIM-kort verkar vara skadat och jag inte kan ansluta till nätverket. Vad ska jag göra?

Om SIM-kortet är skadat, ring kundtjänst på 3332 där vi kan hjälpa dig med att få en ny aktiverad Lyca Mobile SIM-kort och PUK-nummer, vi hjälper dig sen att överföra ditt telefonnummer till ditt nya SIM-kort inom 24 timmar.

Varför kan jag inte få fullständig täckning på vissa ställen?

Täckningen är väldigt beroende på plats och vår nätverkspartner . Vänligen fortsätta att försöka .om problemet kvarstår, kontakta kundtjänst på 3332 från din Lyca Mobile.

Varför står det endast nödsamtal på min telefon?

Starta om din telefonen och välja nätverk manuellt, du välja Lyca Mobile eller Telenor.
Webinställningar

Min telefon frågar efter en PIN-kod och för att spara inställningarna. Vad är min PIN-kod?

Denna PIN-kod kommer att sändas till dig i ett textmeddelande när du mottar inställningarna.

Är ett användarnamn och lösenord obligatoriskt?

Nej, kan du ignorera detta.

Kan jag få inställningarna i min e-post så jag kan göra det själv?

Ja, ring oss på 3332 med en giltig e-postadress och vi kommer att skicka inställningarna till den begärda e-postadress.

Måste jag manuellt mata in inställningar på min mobil för att ansluta till Internet?

Beroende på telefonmodell kommer inställningarna att variera. För de flesta telefoner kommer du automatiskt att få inställningarna som du sedan kommer att behöva spara för att det ska fungera. Du kan manuellt installera inställningarna för just din mobil modell genom att besöka vår webbsida. Alternativt kan du kontakta kundtjänst på 3332.

Kommer jag att kunna få åtkomst till internet i 4G?

Ja, beroende på vad för telefon du använder och området du befinner dig i, kommer du att kunna komma få tillgång till 4G.

Kommer jag att kunna använda Internet på min Blackberry eller dongle?

Nej, just nu stödjer vi inte Internet på Blackberry eller dongle.

Kommer jag att kunna ansluta till Internet vid roaming?

Nej, vanligtvis stödjer vi ej dataåtkomst när man roamar i utlamdet.

Varför kan jag inte få tillgång till internet även fast jag har ett datapaket aktivt?

Se till att mobildata och data roaming är påslaget, du bör även kontrollera de manuella inställningarna genom att besöka vår hemsida https://prepay.lycamobile.se/se/mobilewebsettings.

Varför får jag meddelanden om GPRS-inställningar?

Varje gång du byter telefon eller återställer telefonen får du de meddelande omautomatiserade inställningar. När du sparat eller installerat inställningarnarna kommer meddelanderna att upphöra.

Mitt internet har slutat fungera. Vad ska jag göra?

Se till att du har tillräckligt med datapaket saldo eller vanligt saldo tillgängligt på din telefon. Du kan alltid ta reda på din exakta paketsaldo genom att slå *137 # eller *102# för ditt vanliga saldo . Om problem kvarståstår , kontakta vår vänliga kundtjänst på 3332 från din Lyca Mobile.

Kan jag använda VoIP-tjänster på min Lyca Mobile?

Ja, du kan använda VoIP tjänster på din Lyca Mobile.
Hur du gör en Nummeröverföring

Jag vill portera ut mitt nummer till en annan operatör. Hur gör jag?

Vi beklagar att du har valt att lämna oss och vill gärna veta anledningen. Vänligen kontakta kundtjänst på 3332 så vi kan få höra dina synpunkter. Skulle du fortfarande vilja lämna oss, så kan du kontakta opertören och lägga in en förfrågan hos dem fär att flytta ditt nummer.

Jag har ett aktivt paket på mitt gamla nummer och även en på mitt nya nummer, om jag gör ett SIM-överföring, kan jag behålla båda paketen?

Vi kommer att kunna överföra ditt paket från det gamla SIM-kortet, men paketet i det nya SIM-kortet kommer att avaktiveras efter SIM överföringen.

Hur kan jag överföra saldo från mitt ett Lyca Mobile nummer till ett annat nummer?

För tillfället har vi har inte möjlighet att överföra saldo från ett konto till ett annat; men du kommer att kunna överföra saldot tillsammans med ditt mobilnummer och eventuella paket som en del av en SIM-överföring. För mer information kontakta kundtjänst på 3332 från din Lyca Mobile.

Får jag några fördelar om jag överför mitt nummer till Lyca Mobile?

Ja, vi erbjuder några av de bästa priserna för att ringa internationellt och är en av de få operatör att ge obegränsat 4G. Vi är världens största internationella MVNO, vi verkar i 20 länder runt om i världen, vilket innebär att du kan alltid vara i kontakt med din familj och vänner utan att de kostar skjortan. För mer information besök vår hemsida

Hur länge tar det innan porteringsbegäran slutförs?

Din porteringsbegäran kommer att slutföras inom 5 arbetsdagar efter vi har mottagit ditt färdigställda porteringsformulär. Denna tidslinje är beroende av din tidigare operatör och kan därmed förlängas.

Kan jag ladda mitt Lyca Mobile SIM-kort med pengar innan jag porterar in?

Ja, kan du fylla på ditt Lyca Mobile SIM-kortet och saldot kommer att vara tillgänglig även efter porteringen är klar.

När jag porterar in från ett annan operatör, kan jag överföra kredit som är på min gamla SIM-kort?

Nej, du kommer inte att kunna överföra kredit från en annan operatör.

Hur kan jag överföra mitt nummer från min nuvarande operatör till Lyca Mobile ?

Du kan få ett nytt SIM-kort genom att beställa den på nätet eller så kan du införskaffa ett SIM-kort från någon av våra återförsäljare. Ladda sedan ner vårt porteringsformulär från hemsidan och skicka in en bild på det utfyllda formuläret till cs@lycamobile.se. Observera att du behöver vissa detaljer från din nuvarande operatör. Alternativt kan du skicka in formuläret via post till vårt kontor i Stockholm. Om du behöver mer hjälp hjälp vänligen ring kundtjänst på 3332 (om du ringer från en Lyca Mobile) eller 0852054977 (om du ringer med någon annan opertör). Du kan också besöka https://prepay.lycamobile.se/se/transferyournumber för att läsa mer.
Förlorat SIM

Efter att jag rapporterat mitt SIM-kort som förlorat, kommer inkommande samtal blockeras?

För tillfället har vi har inte möjlighet att blockera inkommande samtal, utgående samtal kommer att spärras så snart som SIM-kortet är blockerat.

Jag förlorade mitt SIM-kort och vill rapportera detta till mitt försäkringsbolag. Vad ska jag göra?

Vänligen skicka ett mail till cs@lycamobile.se med nödvändiga uppgifter, såsom IMEI-nummer och Handset märke/modell, tillsammans med en kopia av något som kan verifiera din identitet. Efter kontroll har slutförts , kommer vi att förse dig med bevis på användning som du kan använda i din försäkringsanmälan.

Jag har förlorat mitt SIM-kort och vill blockera den för att undvika att den används av obehörig. Är detta möjligt?

Vänligen kontakta kundtjänst på 3332 (om du ringer från en Lyca Mobile nummer) eller 0207 0852054977 (om du ringer med någon annan opertör) med dina SIM-kort uppgifter och ditt kort kommer att blockeras .

Min SIM-kortet är försvunnet /stulet. Hur gör jag för att hindra någon annan från att använda den?

Vänligen omgående kontakta kundtjänst på 0852054977 och en av våra rådgivare kommer att hjälpa dig.

Jag har förlorat mitt SIM-kort och vill ha tillgång till alla min sparade kontakter. Är detta möjligt?

Vi har inte möjlighet att restaurera alla dina sparade kontakter, men om du redan är registrerad kund kan du logga in på ditt ”Min Lyca Mobile” konto och kontrollera dina uppringda nummer. För mer information kontakta kundtjänst på 3332 (om du ringer från en Lyca Mobile) eller 0852054977(om du ringer med någon annan opertör).

Jag förlorade mitt SIM-kort och vill ha samma nummer igen. Är detta möjligt?

Du kan få ett nytt SIM-kort genom att beställa den på nätet, eller så kan du få ett SIM-kort från någon av våra återförsäljare. När du har det nya SIM-kortet, ring kundtjänst på 3332 (om du ringer från en Lyca Mobile) eller 0852054977 (om du ringer med någon annan opertör) med ditt PUK nummer och vi kommer att att överföra ditt gamla nummer till ditt nya SIM inom 24 timmar.
Priser och paket

Jag har använt samma paket under en lång tid. Varför har det nu ändrats?

För att försäkra oss om att vi alltid erbjuder konkurrenskraftiga paket till våra kunder, så uppdaterar vi våra priser så ofta som möjligt; för aktuell information om våra priser och paket, besök vår hemsida. Alternativt kan du också ringa kundtjänst på 3332 från din Lyca Mobile. Våra priser är föremål för de rådande marknadsvillkoren och fluktoationer i pris, vi uppdaterar ständigt våra produkter för att säkerställa att vi erbjuder prisvärdhet till våra kunder.

Mitt paket har förnyats och kostnaden har debiteras från mitt bankkonto. Varför?

När du aktiverar ett paket, finns det en funktion för att det skall förnyas automatiskt. Vänligen avmarkera rutan för att inaktivera automatisk förnyelse. Observera att automatisk förnyelse är tillgängligt för att bespara dig besväret att komma ihåg det. Du har också möjlighet att avbryta automatisk förnyelse genom att ringa * 190 # åtminstone 24 timmar innan paketets utgångsdatum .

Var kan jag hitta information om paketen?

För att försäkra oss om att vi alltid erbjuder konkurrenskraftiga paket till våra kunder, så uppdaterar vi våra priser så ofta som möjligt; för aktuell information om våra priser och paket, besök vår hemsida. Alternativt kan du också ringa kundtjänst på 3332 från din Lyca Mobile.

Jag har aktiverat fel paket, vad gör jag nu?

Vi har inte möjlighet att avbryta något paket efter den aktiverats; dock beroende på paketet och din användning av det, kommer vi att försöka göra vårt bästa för att hjälpa dig. För mer information kontakta kundtjänst på 3332 från din Lyca Mobile.

Kan jag använda dessa minuter att ringa andra länder?

Varje paket är speciellt utformad för att tillgodose våra olika kunders specifika behov. Du kommer bara att kunna ringa de länder som anges i paketet du har aktiverat.

Jag har aktiverat ett paket och och utömt dess saldo. Kan jag aktivera samma paket igen?

För tillfället kan du bara att kunna aktivera samma slags paket en gång i månaden.

Kan paket-saldot överföras till nästa månad om de inte är använda?

Nej, Enligt villkoren så förfaller detta på utgångsdatum för paketet.

Har paketen ett utgångsdatum?

Ja, är utgångsdatum och andra detaljer nämns på sidan om paket och kan också hittas i regler och villkor.

Kan jag aktivera ett paket med minbonus-saldo?

Nej, du måste ha kredit på ditt egentliga saldo för att aktivera ett paket.

Kommer jag att få en bekräftelse efter en paket är aktiverat?

Ja, du kommer att få ett meddelande som bekräftar din paketaktivering. Vänligen invänta bekräftelsen. Om du försöker använda ditt paket innan du får din bekräftelsetext kan du komma debiteras under vår standardtaxa. Om du inte har fått en bekräftelse, kan du alltid kontrollera ditt paket genom att slå * 137 # från din Lyca Mobile eller ringa 3332 från din Lyca Mobile för att tala med kundtjänst.

Hur kan jag kontrollera om ett paket är aktivt på min telefon?

Vänligen observera att du kan alltid slå *137# för att kolla ditt paketsaldo på din telefon.

Hur gör jag för att aktivera en nationellt paket på min Lyca Mobile?

Besök vår hemsida där du kommer att hitta en specifik aktiveringskod för paketet som du är intresserad av. Alternativt kan du alltid ringa kundtjänst på 3332 från din Lyca Mobile.
Allmänt

Hur kan jag få text med Lyca Mobile erbjudanden och kampanjer?

För att ta emot våra erbjudanden och kampanjer, skriv YES till 3232. Du kan när som helst välja bort dig genom att skicka STOP till 3232.

Varför har jag debiterats för internetförbrukning när jag använder WiFi?

Observera att vissa telefoner växlar från WiFi till mobilt internet beroende på signalstyrkan . För att undvika debitering, vänligen avaktivera mobilt data på mobiltelefonen när du använder WiFi.

Kommer ett köp av ett paket betraktas som en påladdning?

Nej, ett köp av ett paket betraktas ej som en påladdning

Tillhandahåller ni en SIM-kort med en tillhörande handenhet?

Nej, dock ger vi bort gratis SIM-kort just nu.

Erbjuder ni avtalstjänster/abonnemang ?

Nej. För tillfället erbjuder vi endast Pay As You Go tjänster, men vi har olika erbjudanden. Se några av våra oslagbart prisvärda paket här.

Jag har kredit, men jag får ett felmeddelande när jag försöker ringa ett samtal, ett talsvar säger att jag inte har tillräckligt med kredit. Varför?

Lyca Mobile SIM är inställt för att kunna rapportera när ditt saldo går under en viss nivå. Det är därför du kan komma att få detta meddelande. Vänligen försök igen, samtalet kommer att gå igenom – så länge det finns tillräckligt med kredit. Om problemet kvarstår, ring kundtjänst på 3332 från din Lyca Mobile.

Jag har tillräckligt med saldo på mitt Lyca Mobile SIM. Varför kan jag inte aktivera ett paket?

Detta kan möjligen bero på en aktiv dataanslutning. Stäng av mobildata och starta om telefonen. Om problemet kvarstår , kontakta kundtjänst på 3332 från din Lyca Mobile.

Hur kan jag få en specificerad räkning?

För att få en specificerad räkning, vänligen kontakta vår kundtjänst. Notera att du behöver vara registrerad med oss för att få en specificerad räkning.

Hur kan jag kontrollera vad jag har blivit debiterad för?

För att kontrollera debitering och för att hantera ditt Lyca Mobile konto, vänligen registrera ditt SIM online på www.lycamobile.se När du har gjort detta, kommer du att få ett lösenord som gör att du kan få tillgång till online kontohantering på vår hemsida.

Hur kontrollerar jag mitt saldo?

Du kan alltid kontrollera ditt saldo genom att slå * 102 # (eller 95#) från din telefon. Alternativt kan du ringa vårt talsvar på 3333 (eller 94#)från din Lyca Mobile telefon.

Hur kan jag kolla vad ett samtal kostar?

Du kan kontrollera våra oslagbart låga priser från vår hemsida här. Alternativt kan du slå * 108 * följt av det telefonnummer du vill ringa, inklusive landskod, och sedan # från din mobil. T.ex. * 108 * 0040377881276 # (nummer är Lyca Mobile kundtjänst ).

Varför kan jag inte skicka eller ta emot texter?

För det första, se till att du har tillräckligt med kredit för att skicka en text. Om du fortfarande inte kan skicka eller ta emot texter, kontrollera numret till meddelandecentralen (MCN) i dina SMS-inställningar – det bör vara +46734999990 för Lyca Mobile Sverige. Om du ser ett annat nummer, ändra till +46734999990 slå telefonen av och på och försök sedan skicka några osända texter. Om problemet kvarstår , kontakta kundtjänst.

Hur aktiverar jag roaming med Lyca Mobile?

Roamingtjänster är automatiserade och börjar fungera av sig själv när du reser utomlands. Om roaming inte fungerar, så råder vi dig att starta om telefonen och du bör sedan kunna använda tjänsten utan problem.

Hur mycket kostar det att att kontakta min röstbrevlåda

Din röstbrevlåda har blivit aktiverad automatiskt. För att kontakta din röstbrevlåda från din Lyca Mobile i Sverige, slå 3331 (eller 91#)

Jag har inte använt Lyca Mobile på ett tag och det har nu slutat att fungera. Varför?

Avaktivering påbörjas automatiskt av ett SIM-kort om du inte använder dem för att ringa ett samtal eller skicka ett SMS på mer än 90 dagar. Tyvärr kan dessa SIM-kort inte återanslutas och mobilnummeret slutar också vara tillgängligt för dig att använda efter ytterligare 30 dagar.

Kan jag ringa eller skicka/ta emot SMS från specialnumber med Lyca Mobile?

Nej, tyvärr så ingår inte de flesta specialnummer i vårt produktutbud .

Vilka mobiltelefoner kan jag använda med Lyca Mobile?

Handenheten måste vara kompatibel med internationell GSM-standard, som vanligtvis antagits av alla större mobiltelefontillverkare . Det finns inga andra begränsningar för vilken typ av telefon som du kan använda med Lyca Mobile. Ring vår kundtjänst på 0852054977 om du är osäker på din handenhet .

Hur skickar jag ett SMS från Sverige till ett annat land med Lyca Mobile?

Lyca Mobile fungerar på samma sätt som andra mobiler när det gäller att skicka internationella textmeddelanden. Texta 00 följt av landskoden, sedan riktnumret utan den första 0 och sedan telefonnumret och klicka på skicka. I stället för 00 kan du också använda ett “+”. Till exempel, om du vill texta någon i Rumänien, så ska det vara i det här formatet 0040377881276

Hur gör jag ett internationellt samtal med Lyca Mobile?

När det gäller att göra internationella samtal, fungerar Lyca Mobile på samma sätt som andra mobiler och fasta telefoner. Slå 00 följt av landskoden du ringer upp (t ex 40 för Rumänien), sedan riktnummer utan första 0 och sedan telefonnumret och tryck på samtalsknappen . I stället för 00 kan du också använda ett “+” (t ex +40). Till exempel, om du ringer Rumänien från Sverige, skulle du ringa 0040377 881276 (exemplet är Lyca Mobile rumänska kundtjänst). Observera att de flesta specialnummer både för röst och text i andra länder inte kan nås när du ringer från utanför landet i fråga.

Varför finns det ett blinkande kuvert på skärmen i min mobil?

Det blinkande kuvertet visar att din inkorg för textmedddelanden är full. Detta kommer vanligtvis att hindra dig från att ta emot fler textmeddelanden innan du har raderat de gamla. Du kan ta bort meddelanden från Inkorgen, Skickat eller Utkast mappen för att frigöra utrymme. Antalet meddelanden du kan lagra varierar beroende på vilken telefon du har.

Hur kan jag få oönskade texter eller spam att upphöra?

När du får ett textmeddelande från ett företag som du inte har gett ditt nummer till, så kallas det spam. Tyvärr kan inte Lyca Mobile blockera och därmed hindra dessa dessa oönskade meddelanden att skickas till dig. Dessa företag har många sätt att erhålla ditt mobilnummer på. Ett sätt att undvika spam är att vara försiktig med vilka webbplatser du ger ditt mobilnummer till.

Hur kontaktar jag någon om jag har ett problem?

Gå till tabben kontakt påvår hemsida för att finna uppgifter om de olika sätt som du kan komma i kontakt med oss.

Finns det några månatliga eller dolda avgifter?

Nej, det finns inga månatliga eller dolda avgifter. Det pris du ser är det du betalar för.

Hur får jag reda på mitt Lyca Mobile telefonnummer?

När du har satt i ditt nya Lyca Mobile SIM-kort i din telefon, så får du reda på numret genom att ringa *105#

Vad är Min Lyca Mobile?

Min Lyca Mobile är ett bra sätt att få översikt över dina samtal och SMS på nätet. Gå med idag för att få tillgång till massor av användbara tjänster, dessutom får du 15 kr kredit. Ta reda på mer om Min Lyca Mobile här.

Vad ska jag göra om jag har glömt min PIN eller PUK-kod?

Om du har aktiverat SIM-PIN-kod och sedan anger fel PIN-kod i din Lyca Mobile tre gånger, kommer SIM-kortet automatiskt att låsas. När detta inträffar måste du ange din PUK-kod. Din PUK-kod visas på SIM-korthållaren som kom i startpaket. Förvara koden säkert. Om du redan skapat ett ”Min Lyca Mobile” konto, kan du också hitta din PUK-kod när du loggar in på hemsidan – klicka här för att logga in. Om inte, ring kundtjänst på 0852054977

Hur kan jag avaktivera min röstbrevlåda?

För att avaktivera din Lyca Mobile röstbrevlåda , vänligen slå *186 #.

Var kan jag köpa ett Lyca Mobile SIM-kort eller ladda på mitt saldo?

Du kan beställa ett Lyca Mobile SIM-kort gratis här. Påladdningskuponger kan köpas på många olika platser samt på vår hemsida. För att hitta närmaste plats,klicka här.

Vad ska jag göra om telefonen är operatörslåst ?

Om du har haft din abonnemang mindre än ett år bör du fråga din operatör hur mycket det kommer att kosta att ta bort SIM-låset. Om din skärm visar något av följande när du sätter ditt Lyca Mobile SIM i telefonen: “blockerade “, “preskriberat”, “felaktig SIM” eller “SP lås”( ‘blocked’, ‘barred’, ‘incorrect SIM’), så kan det betyda att den är låst till ett annat opratör. Det finns flera sätt att lösa detta- vänligen ring vår kundtjänst på 0852054977 för expertråd.

Hur länge kan jag behålla mitt nummer om jag inte använder tjänster?

Du kan behålla ditt nummer upp till 120 dagar om du inte använder våra tjänster.
eSIM

Vad är en eSIM?

Ett eSIM är ett bekvämt SIM-kort som är integrerat direkt i din telefon. Till skillnad från traditionella SIM-kort i plast, lagrar eSIM all data som behövs för att din enhet ska kunna ansluta till Lyca Mobile-nätverket utan att behöva sätta i och ta bort kortet från mobilen.

Vad är dubbla SIM-kort med eSIM?

Dubbla SIM-telefoner med eSIM gör det möjligt för användare att ha två telefonnummer på en enhet. Dessa telefoner innehåller både ett fysiskt SIM-kort och ett eSIM, vilket ger tillgång till flera datanätverk och deras planer. Detta är praktiskt för personer som använder olika telefonlinjer av olika anledningar eller som ofta reser utomlands.

Kan jag få Lyca eSIM på Pay As You Go?

Yes! Ja! Vi erbjuder både Pay As You Go (förbetalt) och Pay Monthly (månadsfaktura) till våra kunder, så länge deras telefoner är kompatibla med eSIM-tekniken.

Vilka enheter stöder eSIM?

Från och med iPhone XS och vidare till den senaste iPhone 14 Pro Max, har alla iPhone-modeller nu möjlighet att stödja eSIM. På samma sätt, iPads och surfplattor, som iPad Air, iPad Pro och Microsoft Surface Pro X, stöder också eSIM. Det finns också många Android-telefonmodeller som stöder eSIM, inklusive Samsung, Huawei, Pixel, Motorola, Xiaomi, Sony och med flera. Klicka här för att få se en komplett lista över telefoner som är kompatibla med Lyca eSIM .

Var kan jag köpa Lyca eSIM?

Du kan köpa Lyca eSIMs online på https://prepay.lycamobile.se/sv/order-sim/ eller genom en butik som säljer Lyca Mobile SIM.

Vad är eSIM QR-kod?

En QR-kod är en typ av streckkod som används för snabb och enkel tillgång till information med hjälp av en smartphone. För att använda den, skanna helt enkelt den unika koden med telefonens kamera och relevant information kommer att skickas tillbaka till Lyca, vilket gör det möjligt för oss att lägga till en eSIM-profil på din enhet på ett tryggt och säkert sätt. Det finns ingen anledning att ladda ner eventuella ytterligare appar eftersom en QR-kodläsare är inbyggd i din telefon..

Om jag använder både mitt fysiska simkort och eSIM, betyder det att jag har två mobilnummer?

Ja, om du har både ett fysiskt SIM-kort och ett eSIM, betyder det att du har två separata mobiltelefonnummer. Ett mobilnummer kommer endast att vara aktivt på ett av SIM-typ; eSIM eller fysiskt SIM-kort.  

Hur aktiverar jag mitt eSIM som jag beställde online via Lyca Mobiles webbplats?

Här är stegen för att aktivera ditt eSIM:

  1. När du har beställt ditt eSIM online med tjänsteplan via Lyca Mobile kommer du att få ett bekräftelsemail
  2. E-postmeddelandet kommer att innehålla en QR-kod för att aktivera ditt eSIM
  3. Beroende på din telefonmodell (iOS, Android, Samsung Smartphone, Huawei etc.), följ instruktionerna nedan för att aktivera ditt eSIM korrekt

A. iPhone Du behöver en Wi-Fi/Mobilanslutning på din telefon och ett eSIM-aktiveringskort med en QR-kod från Lyca Mobile. För att ladda ner ditt eSIM, öppna kameraappen, rikta kameran mot QR-koden och följ instruktionerna. Om du inte kan skanna QR-koden genom kameraskannern, följ stegen nedan:

  1. Anslut till ett Wi-Fi
  2. Gå till Inställningar
  3. Välj Mobildata
  4. Lägg till eSIM (klicka på det för att öppna QR-skannern)
  5. Följ anvisningarna för att skanna QR-koden på ditt eSIM-aktiveringskort från Lyca Mobile

B. Samsung Smartphone Du behöver en Wi-Fi/Mobilanslutning på din telefon och ett eSIM-aktiveringskort med en QR-kod från Lyca Mobile. För att ladda ner ditt eSIM, öppna kameraappen, skanna QR-koden och följ anvisningarna. Om du inte kan skanna QR-koden genom kameraskannern, följ stegen nedan:

  1. Anslut till ett Wi-Fi
  2. Gå till Inställningar
  3. Välj Nätverk och Internet.
  4. Välj plustecknet (+) bredvid Mobilt nätverk.
  5. Välj Ladda ner ett SIM-kort istället.
  6. Följ anvisningarna för att skanna QR-koden på ditt eSIM-aktiveringskort från Lyca Mobile.

C. Google Smartphone Du behöver en Wi-Fi/Mobilanslutning på din telefon och ett eSIM-aktiveringskort med en QR-kod från Lyca Mobile. För att ladda ner ditt eSIM, öppna kameraappen, skanna QR-koden och följ anvisningarna. Om du inte kan skanna QR-koden genom kameraskannern, följ stegen nedan:

  1. Anslut till ett Wi-Fi.
  2. Gå till Inställningar.
  3. Välj Nätverk och Internet.
  4. Välj plustecknet (+) bredvid Mobilt nätverk.
  5. Välj Ladda ner ett SIM-kort istället.
  6. Följ anvisningarna för att skanna QR-koden på ditt eSIM-aktiveringskort från Lyca Mobile.

D. Huawei Du behöver en Wi-Fi/Mobilanslutning på din telefon och ett eSIM-aktiveringskort med en QR-kod från Lyca Mobile. För att ladda ner ditt eSIM, öppna kameraappen, skanna QR-koden och följ anvisningarna. Om du inte kan skanna QR-koden genom kameraskannern, följ stegen nedan:

  1. Anslut till ett Wi-Fi.
  2. Öppna Inställningar och leta efter Mobilt nätverk..
  3. Välj SIM-hantering.
  4. Lägg till eSIM.
  5. Välj Typ – Esim
  6. Följ anvisningarna för att skanna QR-koden på ditt eSIM-aktiveringskort från Lyca Mobile.

Jag har av misstag raderat mitt eSIM från min telefon, vad gör jag?

Ring Lyca Mobiles kundtjänst

Vad behöver jag göra när jag uppdaterar eller byter min telefon?

Ring Lyca Mobiles kundtjänst

Jag beställde Lyca Mobile Free eSIM utan plan eller påfyllning, kan jag aktivera mitt eSIM?

Ja, du kan aktivera ditt eSIM utan en plan eller laddpott. Efter att du köpt eSIM på vår hemsida kommer du att få ett bekräftelsemail med en QR-kod. Skanna koden och installera eSIM på din enhet. När ditt eSIM är installerat är det aktiverat och redo att användas – men bara efter att du har köpt en paketplan eller laddat upp pengar. Utan det kommer ditt eSIM inte att kunna ringa samtal eller komma åt datanätverk. För en enkel start med ditt nya eSIM rekommenderar vi att du köper ett paketabonnemang från vår hemsida samtidigt som du köper ditt eSIM. På så sätt kan du komma igång direkt och spara tid!

Jag är Lyca Mobile-kund och har ett fysiskt SIM-kort. Hur byter jag det mot ett eSIM?

Det är enkelt att byta från ett fysiskt SIM-kort till ett eSIM! Så här gör du:

  1. Så här gör du www.lycamobile.se/ och beställ ett gratis eSIM
  2. När du har beställt det får du ett bekräftelsemail med en QR-kod
  3. Skanna QR-koden och installera eSIM på din enhet
  4. Logga in på ditt Lyca Mobile-konto från vår hemsida
  5. Gå till avsnittet “Hantera konto”
  6. Klicka på alternativet “Byt SIM” i navigeringen till vänster
  7. Välj alternativet för att byta från ett fysiskt SIM-kort till ett e-SIM

Paket och saldoreservation

Vad är saldoreservation? Och varför har mitt saldo frysts?

Saldoreservation är ett nytt system som vi har infört för att automatiskt reservera saldo som betalas med värdebevis eller betalkort i ditt Lyca Mobile-konto i syfte att aktivera en rullande Pay As You Go-plan (PAYG) eller köat Lyca Mobile-paket.

När du inte har tillräckligt med kredit på ditt saldo för att vårt system ska kunna förnya/aktivera ditt begärda paket automatiskt, kommer vårt system nu automatiskt att reservera eventuellt befintligt Lyca Mobile-saldo tills du har fyllt på tillräckligt med saldo för att förnya/aktivera den begärda planen.

Detta för att förhindra att du av misstag använder tjänster till PAYG standardpriser utan din vetskap (till exempel data som används av appar för varningar och bakgrundsuppdateringar).

Vi kommer att meddela dig att saldoreservation har skett på ditt Lyca Mobile-saldo. Alla avgiftsbelagda samtal vidarekopplas till kundtjänst så att du kan frigöra ditt saldo.

Till exempel: du köper ett 30-dagarspaket för 200kr. Vid utgångsdatumet har du endast 80kr på ditt saldo. Med vår saldoreservation kommer ditt saldo automatiskt att reservera 80kr– och du kommer att få ett sms med besked. Om du sedan fyller på 150kr (som ger ditt totala saldo till 230kr) kommer systemet automatiskt att aktivera ditt 200kr-paket. Ditt nya paket kommer att aktiveras och du kommer att ha 30kr saldo att använda för tjänster utanför paketet.

 

Vad händer om jag har aktiverat mitt paket med ett betal-/kreditkort?

Om du har aktiverat ditt paket med ett betal-/kreditkort, stöder tyvärr inte vårt saldoreserveringssystem denna betalningsmetod för tillfället. Vi hoppas kunna ändra detta snart. Om du vill kan du ändra din betalningsmetod genom att logga in på ditt Lyca Mobile-konto.

Vad händer med tjänsterna när saldoreservation gör att saldot på mitt Lyca Mobile-konto reserveras?

När ditt kontosaldo är reserverat på grund av saldoreservation kommer dina Lyca Mobile-tjänster att vara begränsade till samtal och sms som inte är avgiftsbelagda. Detta inkluderar inkommande samtal, sms, kundtjänstsamtal och alla kostnadsfria samtal/sms – t.ex. gratisnummer och gratis data (i tillämpliga fall). Alla ytterligare ej utgångna Lyca Mobile-paket kommer fortfarande att vara tillgängliga för dig tills de löper ut.

Hur frigör jag saldot på mitt Lyca Mobile-konto när saldoreservationen har aktiverats?

För att inaktivera saldoreservation och frigöra ditt saldo, sms:a CANCEL till 5309. Ditt planerade paket kommer att annulleras och reserverat saldo, om något, kommer att vara tillgänglig för användning till PAYG-priser eller för en plan som du har tillräckligt med saldo för.

Hur kan jag kontrollera mitt saldo för min saldoreservation?

När saldoreservationen startar för ditt nummer kommer ditt reserverade saldobelopp att finnas i SMS-aviseringen som skickas till dig.

Se SMS:et eller ring kundtjänst för ditt reserverade saldo.

Vårt saldoreserveringssystem stödjer för närvarande inte saldovisning – detta kommer i en framtida uppdatering. Om du kontrollerar ditt saldo efter att ha fått ett meddelande om kreditreservation – via vårt samtalssystem, mobilapp eller ditt onlinekonto – kommer det att visas som att det inte finns några pengar.

Eventuellt saldo du hade innan saldoreservationen kommer dock att visas omedelbart när du avaktiverar saldoreservationen.

Hur fungerar saldoreservering om jag har flera aktiva Lyca Mobile-paket på mitt Lyca Mobile-konto?

Saldoreservation aktiveras per paket.

Om du har mer än ett aktiv Lyca Mobile-paket, med automatisk förnyelse eller ett paket i kö, och inte tillräckligt med saldo på ditt konto, kommer det första paketet som löper ut automatiskt att utlösa saldoreservation och reservera ditt Lyca Mobile-saldo.

Ditt andra Lyca Mobile-paket kommer fortfarande att vara tillgänglig för dig tills det löper ut.

Du kommer att meddelas om eventuell saldoreservation sker på ditt Lyca Mobile-konto.

Vad händer om jag vill aktivera ett annan paket – inte mitt nuvarande eller köade paket?

För att aktivera ett annan paket än ditt nuvarande eller köade paket, vänligen kontakta kundtjänst eller ring 3332.

Om du fyller på ett tillräckligt belopp för ditt nuvarande eller köade paket när saldoreservation är aktiv kommer det paketet automatiskt att återaktiveras med det reserverade saldot och beloppet för påfyllningen.

Om du stoppar saldoreservationen och frigör ditt saldo kan du fylla på ett nytt eller befintligt paket, starta ett nytt paket eller använda Pay As You Go-tjänster som du vill.

Kan jag inaktivera automatisk förnyelse innan saldoreservation aktiveras?

Ja. Du kan inaktivera automatisk förnyelse på dina Lyca Mobile-paket, och detta kommer också att stoppa saldoreservation från att aktiveras.

Men genom att inaktivera automatisk förnyelse kan eventuella rabatter eller förmåner som är villkorade av automatisk förnyelse gå förlorade. Vänligen granska ditt paket och ditt avtal innan du avbryter automatisk förnyelse.

Spara data

1. Vad innebär Spara data?

Spara data är en funktion som låter dig överföra all oanvänd data från din nuvarande månads prenumeration till följande månad. Och nästa månad. Mängden data som kan föras över är två gånger den maximala datamängden som ingår i ditt paket. (Gäller inte Allt i ett XS, Allt i ett S, Allt i ett M, Allt i ett L, AloTurka L)

2. Hur fungerar Spara data?

Spara data är endast tillgängligt för kunder som förnyar eller köper samma paket inom 7 dagar efter utgångsdatum. Förnyelser eller köp som görs efter denna 7-dagarsperiod från utgångsdatum, kommer inte att vara berättigade för dataöverföring. Så här fungerar det:

I slutet av varje faktureringsperiod överförs automatiskt all oanvänd data till nästa månad. Till exempel, om ditt paket inkluderar 2 GB data och du bara använder 200 MB under den första månaden, kommer 1,8 GB att överföras till den nästa månad.

Nästa månad kommer du att ha totalt 3,8 GB data tillgängligt för användning (2 GB från din prenumeration + 1,8 GB från sparad data). Om du fortsätter att använda endast 200 MB under den andra månaden kommer 3,6 GB att överföras till den tredje månaden.

Den tredje månaden kommer du att ha totalt 5,6 GB data tillgängligt för användning (2 GB från prenumeration + 3,6 GB från sparad data). Om du bara använder 200 MB under den tredje månaden kommer 5,4 GB att vara kvar. Dock kommer endast 4 GB av den sparade datan att överföras till den fjärde månaden.

Den fjärde månaden kommer du att ha totalt 6 GB data tillgängligt för användning (2 GB från prenumeration + 4 GB i sparad data).

Överföringen fortsätter så länge du har samma paket, med en maximal gräns för överföring av sparad data på 4 GB för detta paket. Om du bestämmer dig för att ändra ditt paket kommer eventuell överförd data inte att överföras till det nya paketet, och du kommer behöva börja om från början på det nya paketet för att spara data för överföring igen. Om ditt konto avslutas, eller om du byter till en annan tjänsteleverantör, kommer eventuell sparad data att förloras och kan inte omvandlas till pengar.

Plan: 2 GB 2-månaders sparad data ingår
Månader Paketinnehåll Spara data Total data Användning Återstående
Månad 1 2 GB NA 2 GB 200 MB 1.8 GB
Månad 2 2 GB 1.8 GB 3.8 GB 200 MB 3.6 GB
Månad 3 2 GB 3.6 GB 5.6 GB 200 MB 5.4 GB
Månad 4 2 GB 4 GB (max*) 6 GB 200 MB 5.8 GB
Månad 5 2 GB 4 GB (max*) 6 GB 200 MB 5.8 GB

3. Finns det en gräns för mängden sparad data jag kan överföra?

Ja, du kan överföra upp till dubbelt så mycket data som den maximala datamängden som ingår i ditt paket.

4. Hur länge kan jag behålla mina rullade data?

Du kan behålla dina sparade data så länge du har samma paket.

5. Vad händer med mina sparade data om jag byter plan eller operatör?

Om du bestämmer dig för att ändra din plan, eller ditt paket, kommer eventuell sparad data inte att föras över till ditt nya paket. Du kommer att behöva börja om från början och spara data för överföring igen i det nya paketet. Om ditt konto avslutas eller om du byter till en annan tjänsteleverantör kommer eventuell sparad data att förloras och kan inte överföras eller omvandlas till pengar.

6. Kan jag dela min sparade data med andra i min plan?

Nej, du kommer inte att kunna dela din sparade data med andra.

7. Finns det en extra kostnad för Spara data?

Nej, det finns ingen extra avgift för Spara data. Du betalar endast för planens nominella värde.

8. Hur kan jag kontrollera min sparade datamängd?

För att kontrollera din sparade datamängd, slå *102# eller *137# på din mobil eller använd vår LycaMobile-applikation. Mängden sparad data kommer att visas som en del av prenumerationsdatan för ditt paket.

9. Kan jag använda min sparade data utomlands?

Nej, din sparade data kan inte användas när du är utomlands. Du kan dock fortfarande använda den tillåtna mängden data som ingår i ditt pakets gräns för roaming när du reser.

10. Vad händer om jag hoppar över förnyelsen i en månad?

Om du väljer att inte förnya din plan under en månad, kommer du att förlora all din sparade data. För att spara din data måste du förnya eller köpa samma paket inom 7 dagar efter utgångsdatumet.

Andra tjänster